Tietoa kosmetiikasta

Mistä tiedän, ettei kosmetiikkaani ole testattu eläinkokein?

Kirjoitin kuun alkupuolella pitkän postauksen siitä, miksi en suosi kosmetiikkahankinnoissani luonnonkosmetiikkaa, vaan ostoskoriini päätyy tuotteita yhtälailla myös synteettisen kosmetiikan puolelta. Juttu herätti paljon keskustelua, ja sain jonkin verran kritiikkiä muun muassa siitä, etten käsitellyt postauksessa lainkaan eläinkokeita. Eläinkokeettomuuden kun kerrottiin olevan yksi syy sille, minkä takia luonnonkosmetiikkaa suositaan.

Jätin eläinkokeet kyseisessä postauksessa käsittelemättä useasta syystä. Suurin syy oli se, etten ollut ymmärtänyt eläinkokeettomuuden olevan niin suuri syy juuri luonnonkosmetiikan suosimiseen. Tiedän, että luonnonkosmetiikan sertifikaateissa usein otetaan kantaa eläinkokeisiin, mutta yhtälailla niihin otetaan kantaa EU:n kosmetiikka-asetuksessakin. Koska asia on ennen kaikkea monimutkainen, ajankohtainen ja tärkeä, en halunnut sivuuttaa sitä parin lauseen vastauksilla vaan palata sen ääreen kaiken kattavalla postauksella.

Tänään siis käsitellään kosmetiikan eläinkokeita. Jutussa käyn läpi seuraavat asiat:

  1. Eläinkoekielto EU:ssa
  2. Voiko yrityksen sanaan luottaa
  3. Eläinkokeet Kiinassa
  4. Eläinkokeiden vastainen työ
  5. Tulevaisuus: maailmanlaajuinen eläinkoekielto
Kuva: Pixabay / Tiburi

Eläinkokeiden täyskielto EU:ssa vuodesta 2013

Ensimmäinen eläinkokeita koskeva kielto astui voimaan EU-alueella vuonna 2003. Eläinkokeita koskeva lainsäädäntö täydentyi portaittain, ja täyskielto kaikkiin eläinkokeisiin, joita käytettiin kosmetiikan ainesosien tai valmiiden kosmetiikkatuotteiden testaamiseen astui voimaan vuonna 2013. Testejä ei siis saa teettää kosmetiikalle missään päin maailmaa, mikäli tuotteensa haluaa tuoda EU:n markkinoille. Tarkemmin eläinkoekiellon historiasta voi lukea Tukesin sivuilta.

Täyskielto on ollut voimassa nyt yli viisi vuotta. Siitä huolimatta on olemassa muutama eläinkokeisiin liittyvä seikka, joiden vuoksi osa kuluttajista tekee ostoksensa hyvin harkitusti myös EU:ssa. Yksi näistä on luottamuspula. Näen usein kyselyitä esimerkiksi yritysten Facebook-sivuilla, joissa huolestuneet asiakkaat haluavat varmistua siitä, ettei yritys käytä eläinkokeita.

 

Miksi luottaisin yrityksen sanaan?

Yksi suurimmista ongelmista eläinkoekiellon kanssa etenkin sen alkuaikoina oli, että kieltoa ei varsinaisesti valvottu. Yrityksen oma ilmoitus eläinkokeettomuudesta riitti, ja koska vaihtoehtoisia testimenetelmiä oli tuolloin vielä vähänlaisesti, epäiltiin yrityksen sanaa herkästi. Nykyään tilanne on toinen.

Tähän päivään mennessä on kehitetty lukuisia eläinkokeita korvaavia testimenetelmiä. Pääasiassa on kyse ”in vitro” -menetelmistä eli kudosviljelytekniikoista. Sen lisäksi että nämä ovat kustannustehokkaampia tekniikoita eläinkokeisiin verrattuna, voidaan niiden avulla saada myös sellaista tietoa, jota ei eläinkokein kyettäisi tutkimaan. Yksinkertaistettuna eläinkokeet ovat kaikkea muuta, kuin edullisin tai tehokkain menetelmä tuotteen ja ainesosien turvallisuuden tutkimiseen. Täältä löytyy kustannusesimerkkejä eri testeistä, joista käy hyvin ilmi, kuinka kannattamattomia eläinkokeet oikeastaan ovatkaan.

 

Yritys tuhlaisi valtavan määrän resursseja täysin turhaan

 

Tuodessaan uuden tuotteen EU:n markkinoille tulee yrityksen laatia turvallisuusselvitys, jossa arvioidaan kosmetiikkatuotteen sekä sen jokaisen ainesosan turvallisuutta. Samassa yhteydessä tulee todentaa, mistä tiedot ovat peräisin. Mikäli yritys siis olisikin testannut tuotteensa eläinkokein, tulisi vastaavat testit tehdä uudestaan muilla menetelmillä turvallisuusselvitystä varten. Yritys siis tuhlaisi valtavan määrän resursseja täysin turhaan.

Koska korvaavat testimenetelmät ovat edullisia, nopeita ja tehokkaita keinoja tutkia ainesosien ja tuotteiden turvallisuutta, ei ole mitään syytä, miksei yritykset niitä käyttäisi. Puhumattakaan siitä, että ne ovat ainoita menetelmiä, joiden tuloksia yritys voi jakaa julkisesti. Miksi siis yritys hukkaisi resurssejaan eläinkokeisiin, mistä se ei hyötyisi millään tavalla?

 

Eläinkokeet Kiinassa

Tässä kohtaa joku teistä saattaakin jo ajatella, että entäs sitten ne Kiinan markkinat? Siellähän valtio velvoittaa testaamaan kosmetiikkatuotteita eläinkokeilla. Lienee siis parasta pistää boikottiin kaikki yritykset, jotka ovat milloinkaan myyneet tuotteitaan Kiinassa. Vai lieneekö sittenkään?

Kuva: ethicalelephant

Ylläoleva ethicalelephantin loistava infograafi mallintaa Kiinan säädöksiä kosmetiikan eläinkokeiden suhteen. Kuvasta näkyy selkeästi tapaukset, jolloin valtio vaatii eläinkokeita, sekä tilanteet, jolloin niiltä voi käytännössä välttyä.

Kiinan valtio vaatii eläinkokeita mikäli:
  1. Ulkomailla tuotettua kosmetiikkaa myydään Manner-Kiinan kivijalkaliikkeissä
  2. Ns. funktionaalista kosmetiikkaa, eli esimerkiksi deodorantteja tai hiusvärejä myydään Manner-Kiinan kivijalkaliikkeissä

Poikkeuksen sääntöön tekee siis tavallinen kosmetiikka (meikit, hajusteet, ihonhoitotuotteet, jne.) joka on valmistettu Kiinassa. Sen voi viedä suoraan kaupan hyllyille ilman eläinkokeita. Tosin tässäkin tapauksessa on mahdollista, että tuotteita testataan ilman yritykselle ilmoittamista vielä markkinoille saattamisen jälkeen. Nämä liittyvät yleensä tapauksiin, joissa tuotteesta on raportoitu herkistymisiä, tai nousee esille muita viitteitä turvallisuuspuutteista.

 

Pitäisikö yrityksiä boikotoida?

Esimerkiksi Crueltyfreekitty ylläpitää listaa yrityksistä, jotka ovat myöntäneet myyvänsä tuotteitaan Kiinassa. Lista löytyy täältä. Nyt sitten voidaankin miettiä, pitäisikö meidän boikotoida näitä kaikkia?

Haluan nostaa tässä välissä esille Ostolakossa -blogin Virve Veen mahtavan postauksen aiheesta. Postauksessaan Virve kiinnittää huomiota siihen, miten paljon suuret, eurooppalaiset kosmetiikkayritykset työllistävät paikallisia ihmisiä ja tuovat veroeuroja meidän yhteiseen kassaamme. Nämä yritykset eivät itse tee tai teetä eläinkokeita, mutta haluavat kasvattaa tulostaan osallistumalla maailman suurimmille kosmetiikkamarkkinoille Kiinassa. Näin niitä työpaikkoja syntyy Euroopassa lisää, ja veroeuroja senkun kilisee kassaan. Tätä kutsutaan vienniksi, ja on äärimmäisen tärkeää, että se on tasapainossa tuonnin kanssa.

Kun vielä huomioidaan se, että Kiina vaatii eläinkokeita vain tuotteilta, joita myydään Kiinassa, muuttuu soppa entistä mielenkiintoisemmaksi. Kiina ei siis pakota kiinalaisia yrityksiä testaamaan tuotteitaan eläinkokein, mikäli niitä myydään vain maan rajojen ulkopuolella. Me täällä Euroopassa voimme siis iloisina shoppailla ”cruelty free” kosmetiikkaa, joka tulee Kiinasta, ja samalla syytää niitä tärkeitä veroeuroja Kiinan valtiolle. Sille samalle valtiolle, joka kylmän brutaalisti on valmis uhraamaan miljoonia eläinhenkiä kansalaistensa kosmetiikkahankintojen vuoksi.

Kuva: Pixabay / Geralt

Viimeiseksi voidaan miettiä hetki sitä, onko Kiinan markkinoille osallistuvien yritysten boikotoimisessa mitään järkeä, tai hyötyykö siitä kukaan. Kiinan väkiluku on nimittäin lähes 1,4 miljardia, kun taas EU-maiden yhteenlaskettu väkiluku vain 500 miljoonaa. Ajatellaan siis, että EU:ssa toimiva yritys X päättää laajentaa toimintaansa Kiinaan. Mikäli lanseeraus on onnistunut, yritys tavoittaa sen jälkeen nelinkertaisen määrän asiakkaita kuin ennen Kiinaan siirtymistä (kärjistetysti heitettynä). Mikäli kaikki EU-maiden asukkaat päättäisivät nyt boikotoida yritystä X, tavoittaisi se silti paljon enemmän asiakkaita kuin ennen Kiinaan siirtymistään. Jos kuitenkin juuri EU:n asiakkaat olisivat yritykselle X tärkeitä, se saattaisi vetäytyä Kiinan markkinoilta. Tällöin Kiinassa toimiva yritys Y näkisi markkinaraon, ja veisi yritys X:n haalimat kiinalaiset asiakkaat. Muutos olisi siis näennäinen: EU-maiden asiakkaat voisivat jatkaa ostoksiensa tekemistä ”puhtaalla omallatunnolla” X-yritykseltä, mutta sama eläinmäärä kärsisi edelleen.

 

Eläinkokeiden vastainen työ

Sen sijaan, että boikotoisimme summamutikassa Euroopan taloudelle tärkeitä yrityksiä (joista jotkut vieläpä tekevät tärkeää työtä eläinkokeiden maailmanlaajuisen pysäyttämisen eteen), voimme tarkastella tapoja, joilla on oikeasti merkitystä eläinkokeiden saattamisessa päätökseensä.

Näistä kaksi tärkeintä ovat:

1. Eläinkokeettomien tutkimusmenetelmien kehittäminen

Eläinkokeet ovat edelleen käytössä esimerkiksi lääketeollisuudessa, sillä on olemassa turvallisuuteen liittyviä ominaisuuksia, joita ei osata vielä luotettavasti tutkia ilman eläinkokeita. Tutkimus- ja kehitystyötä uusien tutkimusmenetelmien löytämiseksi tarvitaan siis edelleen.

Kosmetiikka-alalla L’Oréal on kiitettävä esimerkki siitä, mitä voidaan saada aikaan, kun uhrataan tarpeeksi resursseja tärkeän asian eteen. L’Oréal on kehittänyt muun muassa EPISKIN-tekoihon, jota hyödynnetään paljon sekä kosmetiikan turvallisuustesteissä että muillakin tieteenaloilla. Tämä mullistava tekoiho on paitsi yrityksen omassa, myös muiden kosmetiikkayritysten laajassa käytössä. L’Oréal käyttää edelleen paljon resursseja vaihtoehtoisten tutkimusmenetelmien kehittämiseeen, ja viimeisimmät hedelmät tästä saatiin kerätä reilu vuosi sitten, kun yritys julkisti kaksi uutta korviketta eläinkokeille. Käsittämättömän hienoa toimintaa, joka edistää paitsi kosmetiikkateollisuuden, myös muiden tieteenalojen siirtymistä kohti eläinkokeetonta tulevaisuutta.

2. Eläinkokeiden vastainen kampanjointi Kiinassa

Toinen erittäin merkittävä vaikuttamisen tapa on lähteä sinne, missä vääryys tapahtuu ja pyrkiä puuttumaan siihen. Jos halutaan lopettaa eläinkokeet Kiinassa, ei sitä voida mitenkään toteuttaa pelkästään EU:sta käsin. Jonkun täytyy mennä Kiinaan, ja aloittaa metelöinti! Paikallisten silmät täytyy avata, aiheesta pitää jakaa tietoa ja saada kiinalaiset itse kyseenalaistamaan omat käytäntönsä.

Eläinkokeiden vastaista kampanjointia on nähty aikanaan paljon EU:ssa, ja nykyään sitä nähdään onneksi myös runsain määrin Kiinan maaperällä. Tietoisuutta on levittämässä esimerkiksi Cruelty Free International ja Humane Society International, mutta myös lukuisat, eläinkokeita vastustavat yritykset ovat lähteneet mukaan kampanjointiin.

 
Yllä näkyvä video Lushin eläinkokeiden vastaisesta kampanjasta on toteutettu Lontoossa vuonna 2012. Videolla näkyy, kuinka eläinkokeita demonstroidaan nuorelle naiselle brändin lippulaivaliikkeen näyteikkunalla. Esitys kesti kokonaisuudessaan kymmenen tuntia, ja sen aikana ohikulkijoita pyydettiin allekirjoittamaan adressi joka vaatii kosmetiikan eläinkokeiden kieltoa EU:ssa. Kuten tiedätte, kyseinen vetoomus meni läpi, ja nykyään EU:ssa kosmetiikkaa ei enää saa testata eläinkokein. Lush on myös jatkanut kampanjointiaan tämän jälkeen Kiinassa.

 

Tulevaisuus: maailmanlaajuinen eläinkoekielto

Noin 80% maailman maista sallii edelleen eläinkokeiden käytön kosmetiikkatuotteiden turvallisuuden testaamisessa. Kiinassa niitä jopa edellytetään laissa. Koska tehokkaita, nopeita ja edullisia vaihtoehtoisia menetelmiä on kuitenkin saatavilla, on suorastaan järkyttävää miten laajasti eläinkokeet edelleen hyväksytään. Voitaisiinko tässä nähdä muutoksia?

 


The Body Shop on yksi niistä yrityksistä, jotka ovat olleet alusta asti etunenässä taistelemassa eläinten oikeuksien puolesta. Ja sitä työtä he ovat jatkaneet tähän päivään saakka, yhä edelleen pysähtymättä. Yhdessä Cruelty Free Internationalin kanssa The Body Shop nimittäin on ottanut päämääräkseen saavuttaa täydellisen eläinkoekiellon koko maailmassa. Kampanja on ollut tähän asti onnistunut, ja he keräsivät YK:lle vietävään adressiin yli kahdeksan miljoonaa allekirjoitusta!

The Body Shopin lisäksi maailmanlaajuista kosmetiikan eläinkoekieltoa on alettu ajamaan Euroopan parlamentissa. Tavoitteena olisi saada maailmanlaajuinen eläinkoekielto voimaan vuoteen 2023 mennessä!

 

Yhteenveto

Eläinkokeet ovat julma, vanhanaikainen ja oksettava käytäntö jonka tukeminen on viimeinen asia, mitä yksikään tiedostava kuluttaja haluaa tehdä. Vaikka eläinkokeet on täysin kielletty EU-alueella, on se sallittua silti 80% maailman valtioista. Tätä ei saada loppumaan boikotoimalla omia, EU:ssa toimivia yrityksiämme (ja pakottamalla niitä lopettamaan EU:lle erittäin tärkeää osuutta viennistä), vaan toiminta on pakko suunnata vääryyden lähteille.

Koska tärkeimpiä konkreettisia keinoja eläinkokeiden lopettamiseksi on tutkimustyö uusien testimenetelmien kehittämiseksi ja kampanjointi eläinkokeita sallivissa maissa, meidän pitäisi osoittaa tukemme tällaiselle toiminnalle. Tämä toiminta alkaa myös pikkuhiljaa tuottamaan hedelmää, sillä jo nyt on nähtävissä merkkejä tulevasta muutoksesta. Maailmanlaajuinen eläinkoekielto kosmetiikka-alalle saattaa olla saavutettavissa ennemmin kuin uskoimmekaan!

 

Mitä ajatuksia aihe teissä herättää?

Saatat myös pitää...

23 kommentti

  1. Olipa kattava kirjoitus! Vau! Aihe herättää paljon ajatuksia. Yksi syyni suosia (mahdollisimman lähellä tuotettua ja pienten firmojen valmistamaa) luonnonkosmetiikkaa on tuo lähtökohtainen eläinkokeettomuus, mutta ei suinkaan ainoa. Minulla on meikkejä, jotka on valmistettu Kiinassa, mutta en niitä enää ostaisi. Mitä tulee eurooppalaisiin yrityksiin, erityisesti L’orealiin: on vaikea nähdä niitäkään aivan täysin neutraaleina ja hyvinä. Lorkun toiseksi suurin osakeomistaja on Nestlé, joka ei selviä puhtain paperein hyvällä tahdollakaan. Joten vaikka L’oreal itse tekeekin hienoa työtä eläinkokeiden poistamiseksi, en vaan pysty unohtamaan taustalla hääräävää multikansallista yritystä, jota ei kiinnosta ihmisten eikä eläinten oikeudet. 🙁

    Maailmanlaajuinen eläinkoekielto olisi upea juttu! On tärkeää, että kirjoitit aiheesta näin kattavasti ja selkeästi!<3

    1. Nena Sofia says:

      Kiitos kommentistasi Fanni, ihanaa kuulla että pidit kirjoituksesta 🙂 Mielipiteitä on toki monia, ja ymmärrän Nestlén boikotoimisen periaatteena. L’Oréalhan on ilmoittanut halukkuutensa ostaa Nestlé ulos yrityksestä, toivottavasti tämä myös toteutuu. Itse arvostan L’Oréalin uhraamia resursseja ja tekemää tutkimustyötä niin suuresti, ettei Nestlén omistamat 23% yrityksestä estä minua ostamasta sen tuotteita. Mutta no, nämä ovat sellaisia asioita, joita jokaisen pitää miettiä rauhassa omia arvojaan punniten. Toivotaan nyt vain, että Nestlé suostuisi myymään osuutensa takaisin L’Oréalille.

  2. Tarppa says:

    Valitettavasti on edelleen firmoja (Suomessakin) jotka ostavat raaka-aineita maista missä eläinkokeita edelleen tehdään raaka-aineille. Kuten Tukesin linkissäkin mainittiin tämä on edelleen EU:ssa laillista 🙁 Tämän takia ostan vain Leaping Bunny sertifioituja tuotteita.

    1. Nena Sofia says:

      Siis tarkoitatko, että EU:ssa toimivat firmat tilaisivat EU:n ulkopuolelta raaka-aineita, joille on tehty eläinkokeita kosmetiikkakäyttöä varten? Olisipa kiinnostavaa kuulla esimerkkejä näistä firmoista ja raaka-aineista, sillä sallittuahan tämä ei missään nimessä ole. Tukesin linkistä en myöskään löytänyt mitään mainintaa tällaisesta toiminnasta. Sen sijaan eläinkokeita saatetaan myös EU:ssa tehdä, mikäli raaka-ainetta tutkitaan jotakin muuta kuin kosmetiikan käyttöä varten. Esimerkiksi lääketeollisuudessa tämä on yleistä. Tällaisissa testeissä kerättyjä tietoja voidaan hyödyntää myös myöhemmin, jos kyseisen raaka-aineen turvallisuutta kosmetiikkakäytössä halutaan arvioida.

  3. Ihan mielettömän hyvä postaus ja tässä oli paljon uutta asiaa itsellekin! Toivottavasti herättelee ihmisiä pohtimaan mitkä olisivat tosiaan ne tehokkaimmat keinot viedä asiaa eteenpäin. Itsekin tuon TBS-adressin kirjoitin ja toivon todella, että se tulee vielä toteutumaan <3

    1. Nena Sofia says:

      Kiitos Mira! 🙂 Sitä toivon minäkin <3

  4. Hanna says:

    Tämä herättää paljon ajatuksia 80-luvulta eläinkoeskeneä seuranneelle. Ne ovat todellakin julmia ja aikansa elänyt käytäntö. Mutta; tässä on jo vuosien varrella boikotointi aiheuttanut useita muutoksia kaupankäyntiin ja brändien menemiseen Kiinan markkinoille. On todella heikko puolustus perustella boikotoinnin välttämistä eurooppalaisella kansantaloudella. Esim. UD oli viemässä tuotteitaan Kiinaan, mutta fanien haloon vuoksi ei vienyt. Kaiken arvostelun ja boikotoinnin vuoksi Kiina on JO JOUTUNUT miettimään uudestaan eläinkoepolitiikkaansa.
    Kiinaan kosmetiikkaa vievien yritysten lista on pitkä, mutta en tarvitse yhtään näistä tuotteista. Voin elää vallan hyvin ja vaivattomasti ilman näiden merkkien käyttämistä. Anteeksi vaan, mutta koen hyvin itsekkäänä olla ajattelematta asiaa ja käyttää noita Kiinassa testattuja tuotteita, kun vaihtoehtoja on paljon. En ikinä kehtaisi ottaa edes esiin meikkipussista vaikka Maybellinen ripsiväriä. Jos joku näkisi, että olen täysi piittaamaton, omaa napaani tuijottava kuluttaja sekä lisäksi kärsisin itse sen ripsivärin omistamisesta niin, etten voisi edes käyttää.
    Eurooppalaista kansantaloutta VOI EETTISIMMIN TUKEA ostamalla Kiinaan viemättömän yrityksen kosmetiikkaa. Jos sitä ripsiväriä ei osta Maybellineltä, se pitää kuitenkin ostaa ja samalla voi tukea yritystä, joka ei vie kosmetiikkaa Kiinaan. TÄSSÄ on se valinnan paikka, jossa tekee itsekkään tai tiedostavan ratkaisun.
    Itse koin niin vahvoja negatiivisia tunteita tätä kirjoitusta kohtaan, että toivottavasti oma kommenttini pysyi vielä asiallisuuden rajoissa. Aivan sama, kun kirjoittaisi, ettei Suomessa kannata kierrättää, suojella vesistöjä tai luontoa yleensäkään, koska muualla on isompia päästöjä. Eiköhän jokaisen ole vaan kannettava kortensa kekoon kaikessa hyvässä asiassa. Mikä itse asiassa oli tämän kirjoituksen tarkoitus? Että on ok käyttää ihan mitä tahansa kosmetiikkaa ja emme voi tehdä mitään, kun Kiinassa on tuollainen politiikka? Kiinan ihmisoikeustilanne on maailman toisiksi huonoin ja poliittinen vapaus huonoin. Maassa ei ole minkäänlaista lehdistön suojaa. Aktivistit vangitaan mielivaltaisesti ja katoavat. Tietyistä kansanryhmistä viedään ihmisiä uudelleenkoulutusleireille, johon sisältyy myös kidutusta. Miten siis tuollaisessa ympäristössä tehdään valistustyötä eläinkokeista? Kyllä sen paineen on tultava ulkopuolelta, maassa kun ei muuten voi vaikuttaa asioihin. Ja tähän on juuri panostettava!

    1. Nena Sofia says:

      Nyt kuulostaa aika kärjistetyltä. Uskon että Kiinan politiikkaan eläinkokeissa on vaikuttanut enemmän niiden vastainen kampanjointi sekä uusien testausmenetelmien kehitystyö. Se, että brändit jotka eivät koskaan ole Kiinan markkinoilla olleet, päättävät olla menemättä sinne jatkossakaan, tuskin tulee vaikuttamaan valtion eläinkoepolitiikkaan kovinkaan paljoa. Sen sijaan sillä, että tarjotaan vaihtoehtoisia menetelmiä ja avoimesti tiedotetaan niiden hyödyistä ja avataan paikallisten kuluttajien silmiä eläinkokeiden karmeudelle – sillä tullaan varmasti saamaan muutoksia aikaan.

      Inhoan sellaista tapaa vältellä vastuuta, jossa peitetään ongelma isommalla ongelmalla. Tämän postauksen tarkoitus ei ole tehdä näin. Tarkoitukseni on avata keskustelua ja laajentaa sen tyyliä. Halusin tuoda esille, että Kiinaan kosmetiikkaa myyvien yritysten boikotoiminen ei ole kaikkein tehokkain tapa asioihin vaikuttamiseen. Sillä tavalla hankaloitetaan myös Euroopan kansantaloutta kosmetiikan viennin osalta, sillä Kiinan kosmetiikkamarkkinat ovat valtavat. Samalla saatetaan joutua boikotoimaan yrityksiä, jotka oikeasti tekevät paljon työtä ja uhraavat resursseja eläinkokeiden lopettamiseksi. Boikotoinnin sijaan ehdottaisin sellaisten yritysten tukemista, jotka tekevät avoimesti töitä eläinkokeiden lopettamiseksi. Postauksessakin mainitsemani The Body Shop, L’Oréal ja Lush ovat hyviä esimerkkejä tästä.

      1. Hanna says:

        ”Avataan paikallisten kuluttajien silmiä eläinkokeiden karmeudelle”. Olen ollut Kiinassa ja siellä eläinten kohtelu on ihan kamalaa. Ihmiset eivät nää mitään vikaa omissa toimintatavoissaan, niin miksi heitä kiinnostaisi sellainen kaukaisempi asia kuin eläinkokeet?
        Perusteet, joita yritykset ovat kirjoittaneet miksi ovat Kiinan markkinoilla, ovat hyvin ontuvia, kuten ”on väärin, että paikalliset ihmiset jäävät ilman tuotteitamme”-hah. Paikallisiain merkkejä on pilvin pimein.
        Kannattaa huomata, että vaikka Kiinan väkiluku on massiivinen, vain hyvin pieni osa on ostajapotentiaalia. Maaseutu, köyhyys ym. kattaa suurimman osan kansasta, jotka eivät osta ulkomaisia luksustuotteita. Kiina on edelleen kehitysmaa, vaikka talous on nousujohdannainen.
        ”Halusin tuoda esille, että Kiinaan kosmetiikkaa myyvien yritysten boikotoiminen ei ole kaikkein tehokkain tapa asioihin vaikuttamiseen” . Mikä on sitten tapa, jolla tavallinen kuluttaja voi vaikuttaa? Vetoomuksia olen kirjoittanut vaikka kuinka paljon. Edelleen haluan korostaa, etten luovu mistään boikotoimalla Kiinaan vieviä yrityksiä.
        Jos perustellaan asiaa Euroopan kansantaloudella, silloinhan samaa saisi ottaa huomioon järjettömässä määrässä muuta ostokäyttäytymistä. Mikä tukee Euroopan kansantaloutta ja mikä ei. Eniten yritän tukea kotimaista taloutta ostokäyttäytymisessäni.
        Kyllä minun mielestäni tässä peitetään isompaa ongelmaa toisella ongelmalla eli eläinkokeita kansantaloudella. Ne eläimet, jotka kärsivät ripsivärit silmissään (esim. kanit, joilta ei tule kyynelnestettä), eivät piittaa pätkääkään Euroopan kansantaloudesta. Eli rahalla on luvallista kiduttaa eläimiä?
        Lisäksi boikotointi ei varsinaisesti ole oikea sana kuvaamaan sitä, ettei osta merkkejä, jotka vievät Kiinaan tuotteita (paitsi nettikauppaan tai Hong Kongiin), vaan se on osa normaalia, eettistä ostokäyttäytymistäni. Kun voi valita aina sen vähän paremman tuotteen-miksei?
        Myös lääketieteen puolesta nousee vaihtoehtoisia testausmenetelmiä. Ei kosmetiikka ole ainoa tuotekehittäjä.

        1. Nena Sofia says:

          Siitä huolimatta, että ostajapotentiaalia on suhteessa vähemmän, on Kiinassa silti maailman suurimmat kosmetiikkamarkkinat. Ja kun ajatellaan boikotointia, niin onko oikein syyttää yrityksiä, jotka eivät itse tee tai teetä eläinkokeita, vaan joiden tuotteista Kiinan valtio vaatii näytteet itselleen ja testauttaa ne eläimillä? Ennemmin tässä kohtaa kohdistaisi boikotoinnin sitä Kiinan valtiota, ja kiinassa valmistettuja tuotteita kohtaan.

          Tavallinen kuluttaja voi tottakai vaikuttaa valinnoillaan, esimerkiksi osoittamalla tukensa ja suosimalla yrityksiä, jotka oikeasti taistelevat eläinkokeita vastaan. Mielestäni asialle silmien sulkeminen ja hiljaisesti Kiinan markkinoilta vetäytyminen EI ole asian puolesta taistelemista.

          1. Hanna says:

            ”Ja kun ajatellaan boikotointia, niin onko oikein syyttää yrityksiä”. KYLLÄ-he itse nimenomaan valitsevat myydä Kiinaan.
            ”Mielestäni asialle silmien sulkeminen ja hiljaisesti Kiinan markkinoilta vetäytyminen EI ole asian puolesta taistelemista”. Kun tulisi päivä, ettei Kiinaan myytäisi kosmetiikkaa ulkomailta, kyllä silloin tapahtuisi Kiinan puolelta. Itse en sulje asioilta silmiäni, jos en osta kosmetiikkaa Kiinaan vieviltä yrityksiltä. Päinvastoin, sehän on täysin absurdi ajatus ostaa sitä kosmetiikkaa maahan vieviltä yrityksiltä ja naiivisti uskoa tekevänsä hyvää.

            1. Nena Sofia says:

              Tässä meillä on selvästi suuria näkemyseroja, kuten itsekin jo totesit, eikä ne varmaan tule noin vain muuttumaan. Sinänsä kuitenkin hienoa, että molemmilla on hyvät tarkoitusperät. Tärkeintähän on se, että pyrkii omilla teoillaan saamaan hyvää aikaiseksi 🙂

    2. Minulla tuli vähän samanlaisia ajatuksia mieleen kuin Hannalla. Niin paljon on jo saatu aikaan sillä, että tieto eläinkokeista on levinnyt kuluttajien keskuudessa ja ihmiset ovat valinneet antaa rahansa yrityksille jotka itsekin noudattavat omia arvojaan – toisin kuin esimerkiksi L’oréal joka kaikesta eläinkokeiden vastaisesta propagandastaan huolimatta vie tuotteitaan Kiinaan. Siis VALITSEE viedä tuotteitaan Kiinaan tietäen, että tuotteet siellä testataan eläimillä. Miksi ihmeessä tukisin yritystä joka ei edes itse toimi omien arvojensa mukaisesti? Yhtään vähättelemättä vaihtoehtoisten menetelmien kehittämistä ja valistusta, kyllä ihan jokainen kuluttaja voi tähän asiaan vaikuttaa suuntaamalla rahansa muualle.

      Ja muuten, koen sen erittäin harmillisena, että estenomiopinnoissa opetetaan suhtautumaan yritysvastuuseen näin lepsusti! Ja syynähän on vain muutaman opettajan oma mielipide, jota sitten tuputetaan opiskelijoille totuutena.

      Tässä vielä kattavammin ajatukseni eläinkokeista: https://neitiminttukihara.blogspot.com/2018/05/nellan-mielipide-kosmetiikan.html

      1. Hanna says:

        Tulee mieleen myös turkisten myynti. Siinäkin jää iso siivu rahaa saamatta maailmantalouteen, kun ei osta turkiksia. Ja kukapa niitä enää oikeasti tänä päivänä tarvitsee? Kyllä on vaan kuluttajat vaikuttaneet tässäkin asiassa ja moni suuri muotitalo on luopunut turkisten käytöstä kokonaan. Miksi sitten epäeettistä kosmetiikkaa pitäisi ostaa?
        Myös kuluttajien jatkuva mielenkiinnon kasvu tuotannon eettisyyteen vaikuttaa jatkuvasti moniin asioihin. Esimerkiksi lapsityövoiman käyttö on aihe, jonka tilanne on edes jonkun verran parantunut kuluttajien valveutuneisuuden vuoksi.
        Luomu, vegaanisuus, kaikki tämä kasvaa jatkuvasti kuluttajien ansiosta, jotka kieltäytyvät käyttämään huonompia vaihtoehtoja. Mikä siis kosmetiikassa on se juttu, että se olisi erikoisasemassa. Kansantalous ei ole mikään peruste, vaikuttaahan se kaikkiin näihin mainittuihin seikkoihinkin.

      2. Nena Sofia says:

        Koska kosmetiikka on (ikävä kyllä) bisnestä siinä missä mikä tahansa muukin, on nieltävä se karu totuus, ettei L’Oréalin kaltaisella globaalilla kosmetiikkajätillä olisi mitään motiivia tehdä niin valtavaa määrää eläinkokeiden vastaista työtä, mikäli se ei itse siitä hyötyisi. Jos Lorkulla ei siis olisi halua olla Kiinan markkinoilla, miksi se uhraisi niin paljon resursseja sitä varten, että sielläkin herättäisiin eläinkokeettomuuteen? Ja ennen kaikkea, mitä resursseja sille jäisi uhrattavaksi, jos se pienentäisi tulostaan (huomattavasti) poistumalla Kiinan markkinoilta?

        Itse en ole kuullut meidän opettajilta minkäänlaisia mielipiteitä elänkokeisiin liittyen, mutta ehkä se johtuu siitä että monimuotototeutuksessa meillä on aika vähän lähikontakteja, ja ne kaikki pitää keskittää ihan faktatiedon opettamiseen.

        1. Hanna says:

          ”L’Oréalin kaltaisella globaalilla kosmetiikkajätillä olisi mitään motiivia tehdä niin valtavaa määrää eläinkokeiden vastaista työtä”. Kyllä-heillä on motiivi. Sinäkin uskot Lórealin olevan hyvä yritys. Tämä on sitä kiillotusta. Brändien omistajuus on keskittynyt pääasiassa seitsemälle yritykselle. Se ei ole hyvä asia, kuten lehdistä on voinut lukea, näillä omistajuussuhteilla yritykset voivat kontrolloida esimerkiksi aikakausilehtien mainos- ja uutispolitiikkaa, koska tuovat lehdille niin paljon rahaa.
          The Body Shopin omistaa nykyään Natura.
          L´Oreal on myös liitetty ihmisoikeusrikkomuksiin useammassakin kohtaa, mm. ” L’Oréal Israel also sponsors prizes for the Weizmann institute in Israel which is known for its nuclear, chemical and biological weapon research on behalf of Israel’s military establishment with which it has close ties. It is, therefore, one of many academic institutions in Israel that participate and collaborate with the state of Israel, violating international law and Palestinian human rights.” Eli aikoinaan Palestiinan aparthaidin tukeminen on yksi näistä.
          L´Oreal myös puuttuu politiikkaan ”L’Oreal donated $10,444 to US political parties in the 2016 election cycle, with 87% going to Democrats.” https://www.ethicalconsumer.org/company-profile/loreal?CategoryId=363&CompanyId=78961 Ethical Consumer myös arvostelee yrityksen käyttämiä haitallisia kemikaaleja tuotteissaan.
          Joka tapauksessa, tästä on turha kiistellä, näkökantamme ovat hyvin erilaiset, eivätkä muuksi muutu.

          1. Nena Sofia says:

            Kuten sanoit, ei näistä asioista ole järkevää alkaa tämän enempää kiistelemään. Asioilla on useampia puolia, ja tärkeintä lienee se, että itse pyrkii hyvään omilla teoillaan. Oikein mukavaa viikonloppua Hanna! 🙂

  5. says:

    Todella kattava infopaketti! Paljon uutta tietoa minulle. Tärkeä aihe!

    1. Nena Sofia says:

      Kiva kuulla! 🙂 Aihe on kyllä todella tärkeä.

  6. says:

    Sulla on selkeästi lahja näihin informatiivisiin postauksiin, ihan äärettömän hyvä tietopaketti, kiitos tästä! Aihe on kiinnostava ja varmasti myös tunteita herättävä, mutta mun mielestä se on vaan positiivista, että saadaan keskustelua aikaan näistä asioista. Oon sun kanssa aika pitkälti samoilla linjoilla.

    1. Nena Sofia says:

      Juuri nyt tällä sun kommentilla oli äärettömän suuri merkitys itselleni, kiitos siitä <3 Haluan käsitellä tällaisia arempiakin aiheita välillä, sillä mielestäni niistä puhutaan ihan liian vähän.

  7. says:

    Kiitos taas erittäin hyvästä ja informatiivisesta postauksesta. 🙂

    1. Nena Sofia says:

      Kiitos kannustavasta kommentistasi! Tykkään kyllä näiden kirjoittamisesta 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *